به گزارش اخبار برنج و به نقل از آریا، آیا برنج مفید است؟ جواب مانند همیشه مثبت نیست. کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج سفید اساسا غذا‌های جعلی هستند که هیچ خواصی را برای ارتقا سلامتی بدن ارائه نمی‌کنند. بنابر این آیا برنج سفید برای شما مفید است؟ خیر، این گونه از برنج‌ها عاری از هر گونه مواد مغذی هستند، و چیزی جز کربو هیدرات هایی که وارد جریان خون می‌شوند، نیستند. درست همانند، تزریق کردن قند به بدن است.
مطالعات علمی نشان داده اند که تغذیه برنج قهوه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی را کاهش دهد؛ که انتخابی صحیح برای هر فردی که به دنبال رژیم غذایی بدون گلوتن است، می‌باشد.
۱– تقویت سلامت قلب
برنج قهوه‌ای دارای مقدار زیادی لیگنین (ماده‌ای سلولزی) است که به تشکیل دیواره سلولی گیاه کمک می‌کند. برخی از محققین بر این باورند که لیگنین‌ها برای محفاظت از انسان در برابر بیماری‌های مختلف و قلب، مفید هستند.
یکی دیگر از مواد مغذی که در برنج قهوه‌ای یافت می‌شود منیزیم است، این ماده معدنی برای سلامتی قلب حیاتی است و کمبود آن در بسیاری از موارد می‌تواند آسیب زننده باشد. در ابتدا باید بگوییم که منیزیم به حفظ ریتم طبیعی قلب کمک فراوانی می‌کند، همچنین مطالعات علمی نشان داده اند که سلامت قلب مردان و زنان با افزایش سطوح منیزیم در بدن، منجر به بهبود عملکرد قلب می‌شوند. تحقیقات همچنین بیان می‌کنند که بیشتر ترجیح داده می‌شود که دریافت منیزیم از طریق رژیم غذایی باشد به جای دریافت آن‌ها از طریق مکمل‌ها.
به طور کلی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند عوامل خطر سازی را که سلامت قلب را تهدید می‌کنند کاهش دهد و اثرات مثبتی را برای تقویت آن ارائه دهد. سلنیوم نیز از دیگر مواد مغذی است که برنج قهوه‌ای میزان مناسبی از آن را برای بدن ارائه می‌دهد.
۲– منگنز
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنج‌های قهوه‌ای، موجودیت میزان بالایی از منگنز در آن‌ها است. یک فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده تقریبا تمام نیاز‌های منگنز روزانه ۸۸ درصد را فراهم می‌کند. منگنز، ماده غذایی مفیدی است که به مقدار کمی از آن در غذا‌های گوناگون یافت می‌شود.
این ماده معدنی مهم برای بسیاری از ارگان‌های حیاتی بدن مفید است؛ و همچنین سبب جذب مواد مغذی، تولید آنزیم‌های گوارشی، استحکام استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر در رژیم غذایی خود مقدار مناسبی از منگنز را دریافت نکنید ممکن است در معرض خطرات و مشکلات احتمالی ناخواسته قرار بگیرید مانند، ضعف باروری، تشنج و ضعف در استخوان‌ها. مواد مغذی که در برنج قهوه‌ای به مقدار فراوان یافت می‌شوند، به تنظیم قند خون کمک می‌کنند و سبب جذب کلسیم می‌شوند و همچنین کربو هیدرات‌ها را متابولیزه می‌کنند.
۳– کاهش کلسترول
غذا‌های دانه‌ای مانند برنج قهوه‌ای حاوی فیبر و سبوس هستند. به همین دلیل است که برنج قهوه‌ای مزایای فراوانی را برای سلامتی افراد نسبت به برنج سفید به ارمغان می‌آورند.
مطالعات نشان داده اند که سبوس و فیبر موجود در برنج قهوه‌ای ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول LDL کمک کند. فیبر برنج قهوه‌ای به طور طبیعی در کاهش سطح کلسترول اثر گذار است و سبب دفع آن از بدن می‌شود.
۴– کاهش خطر ابتلا به دیابت
تحقیقات علمی نشان داده اند که جایگزین کردن برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. کربو هیدرات‌های تصفیه شده در برنج سفید، ممکن است در سطح قند خون تاثیر گذار عمل کنند و سبب افزایش آن شوند.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ توسط دانشک ده بهداشت و سلامت عمومی هاروارد منتشر شده بود نشان می‌داد، در زمان هایی که شما بیشتر از دو وعده برنج سفید در هفته مصرف کنید، و اگر برنج قهوه‌ای را جایگزین کنید می‌توانید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۱۶ درصد کاهش دهید. این به این معنی است که برنج سفید دارای شاخص گلیسمی بیشتری نسبت به برنج قهوه‌ای است. محققان همچنین اشاره می‌کنند که خوردن برنج قهوه‌ای به طور کلی بسیار سالم‌تر است.
این بدین معنا نیست که برنج سفید باعث بروز بیماری دیابت می‌شود، اما به نظر می‌رسد برنج قهوه‌ای خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. بنا براین برنج قهوه‌ای می‌تواند انتخابی مناسب برای افرادی باشد که به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستند.
۵– رژیم غذایی بدون گلوتن
برنج قهوه‌ای اغلب برای افرادی که غذای بدون گلوتن (کربو هیدرات) مصرف می‌کنند، مناسب است. بسیاری از افرادی که از خوردن غذا هایی حاوی گلوتن، اجتناب می‌کنند به راحتی می‌توانند فیبر و ویتامین‌های مفید ب. را از برنج قوه‌ای دریافت نمایند. برنج قهوه‌ای حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین ب. و منیزیم است.