این فرآیند طول عمر برنج راافزایش می دهد اما مقدار زیادی از مواد مغذی اش را از بین می برد از جمله فیبر، ویتامینها و مواد معدنی.
تمام برنج های سفید روزی برنج قهوه ای بودند.فرآیندهای زیادی برای جدا سازی پوسته، سبوس و جوانه برنج انجام می گیرد. این فرآیندطول عمر برنج را افزایش می دهد اما مقدار زیادی از مواد مغذی اش را از بین می برد ازجمله فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی.

برای خنثی کردن این اثر، گاهی برنج ها رابه صورت مصنوعی غنی سازی می کنند.

برنج سفید و قوه ای هر دو سرشار از کربوهیدراتهستند. برنج قهوه ای یک غلات کامل است و از همتای کمرنگ تر خود، مواد مغذی بیشتری دارد.غذاهای حاوی غلات کامل می توانند کلسترول را کاهش دهند و خطر سکته مغزی، بیماری هایقلبی و دیابت نوع ۲ را کم کنند.

اطلاعات تغذیه ای که در پایین می آید براساس یک چهارم فنجان یا ۴۵ گرم برنج پخته است. در این جدول می توانید ارزش غذایی هردو برنج را با هم مقایسه کنید.
شاخص های مواد مغذی برنج قهوه ای برنج سفید
انرژی ۱۷۰ کالری ۱۶۰ کالری
پروتئین ۴ گرم ۳ گرم
مقدار کل چربی ۱.۵ گرم ۰ گرم
کربوهیدرات ۳۵ گرم ۳۶ گرم
فیبر ۴گرم ۱ گرم
قند ۰گرم ۰ گرم
کلسیم ۰ میلی گرم ۰ میلی گرم
آهن ۰.۳۶میلی گرم ۰.۳۶ میلی گرم
سدیم ۲۰میلی گرم ۰ میلی گرم
اسید چرب های اشباع شده ۰ گرم ۰گرم
اسید چرب های غیر اشباع ۰گرم ۰گرم
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ میلی گرم

تفاوت های تغذیه ای اساسی

در این قسمت می خواهیم به تفاوت های اصلیبرنج سفید و قهوه ای بپردازیم. مقدار اصلی مواد مغذی که برنج در خود نگه داشته به شرکتتولید کننده بستگی دارد. بنابراین در صورت امکان برچسب اطلاعات تغذیه ای برنج را مطالعهکنید.

فیبر

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید، فیبر بسیاربیشتری دارد.

با وجود اینکه فیبر به خاطر التیام یبوستشناخته شده، مزایای بسیار زیاد دیگری برای سلامت دارد از جمله:

احساس سیری زودتر که می تواند در روند کاهش وزن کمک کننده باشد.
کاهش سطح کلسترول
کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت
کاهش خطر بیماری قلبی
تغذیه باکتری های روده

منگنز

منگنز ماده ای مغذی است که برای تولید انرژیو عملکرد آنتی اکسیدان ها ضروری است. برنج قهوه ای منبعی عالی برای این ماده مغذی استدر حالی که برنج سفید اینگونه نیست.

سلنیوم

برنج قهوه ای منبعی مناسب از سلنیوم استکه نقشی بزرگ در تولید هورمون تیروئید، محافظت از آنتی اکسیدان و عملکرد سیستم ایمنیایفا می کند. سلنیوم همچنین با ویتامین E کار می کند تا از سلول ها در برابرسرطان محافظت کند.

منیزیم

بر خلاف برنج سفید، برنج قهوه ای منبعیغنی از منیزیم است. یک وعده معمولی برنج قهوه ای پخته، می تواند ۱۱ درصد از نیاز روزانهبدن به منیزیم را تامین کند.

منیزیم به دلایل حیاتی بسیاری اهمیت دارداز جمله:

انعقاد خون
انقباض عضلات
تولید سلولی
رشد استخوان

فولات

برنج سفید غنی شده، یکی از منابع غنی فولاتاست. یک فنجان برنج سفید می تواند حدود ۱۹۵ تا ۲۲۲ میکروگرم فولات داشته باشد. اینمقدار نیمی از نیاز روزانه بدن به فولات است.

فولات در ساخت DNA و دیگر مواد ژنتیکی و حتی در تقسیم سلولی، به بدن کمک می کند. با اینکه فولاتیکی از مواد مغذی ضروری برای همه است، اهمیت ویژه ای برای خانم های باردار یا خانمهایی که می خواهند باردار شوند، دارد

اگر مبتلا به دیابت باشیم می توانیم برنجبخوریم؟

برنج سفید و قهوه ای هر دو می توانند شاخصگلیسمی بالایی داشته باشند. شاخص گلیسمی در واقع تاثیر غذا روی قند خون را نشان میدهد.

شاخص گلیسمی برنج سفید ۷۲ است، بنابراینمی تواند خیلی سریع جذب جریان خونتان شود. شاخص گلیسمی برنج قهوه ای ۵۰ است. با اینکهتاثیر برنج قهوه ای روی قند خون پایین تر است، باز هم می تواند تاثیری قابل توجه داشتهباشد. بنابراین بهتر است این افراد قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

برنج قهوه ای مواد مغذی بیشتری از برنجسفید دارد. مقدار فیبر، منیزیم و دیگر مواد مغذی آن نیز بیشتر و مانند برنج سفید بهصورت مصنوعی غنی سازی نشده است.

اگر از بیماری خاصی رنج می برید و می خواهیدبه برنامه غذایی خود برنج اضافه کنید ابتدا با پزشک معالجتان مشورت کنید تا اگر نکاتیبود به شما گوشزد کند.